2
هیئت علمی گروه ژئوتکنیک دانشگده عمران دانشگاه یزد
3
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد
10.22034/road.2022.340901.2045
چکیده
در جهان امروزی، جادهها به عنوان شریانهای اصلی جامعه جهانی در نظر گرفته میشوند. یکی از پرکاربردترین روشها برای ساخت این شریانها، پایدارسازی شیروانیهای اطراف جادهها است. استفاده از انکرهای مارپیچ چند صفحهای در پایدارسازی شیروانیهای اطراف جاده، یکی از شیوههایی است که اخیرا مورد استفاده بسیاری از مهندسین راه و ژئوتکنیک قرار گرفته است. افزایش روز افزون استفاده از انکرهای مارپیچ موجب مطالعههای متعددی در زمینههای آزمایشگاهی، عددی و میدانی شده است. از این رو، این مطالعه با استفاده از نرمافزار FLAC3D به بررسی عددی سهبعدی ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ چندصفحه تحت زاویههای نصب متفاوت در خاک ماسهای میپردازد. همچنین در مطالعه حاضر تاثیر دستخوردگی خاک، که هنگام نصب انکرهای مارپیچ چند صفحهای در خاک ایجاد میشود، بر روی ظرفیت باربری بیرونکشش این انکرها نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، ابتدا یک آزمون صحتسنجی برای تایید شیوه مدلسازی انجام میشود. سپس با انجام یک مطالعه پارامتری، تاثیر زاویههای نصب مختلف و همچنین دستخوردگی خاک بر ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ پرداخته میشود. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که بیشترین ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ تحت زاویههای 5 و 10 درجه حاصل میگردد. علاوه بر این، با اعمال و بررسی دستخوردگی خاک ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ به طور فزایندهای کاهش یافت که میزان آن با توجه به تعداد صفحات مارپیچ نصب شده بر روی انکر مارپیچ و همچنین نوع خاک متغیر است.