تأثیر چراغ‌های هوشمند BITS و هماهنگ‌سازی تقاطع‌ها بر متغیرهای ترافیکی و زیست محیطی (مطالعه موردی: شهر یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

 برای کاهش اثرات نامطلوب تقاطع­ها می­توان از سیستم­های هوشمند و هماهنگ­سازی چراغ­ها  استفاده کرد. سیستم BITS همان سیستم­های SCATS  و SCOOT بوده که در داخل کشور بومی سازی شده است. بنابراین هدف این مطالعه بررسی تأثیر سیستم هوشمند BITS بر متغیرهای ترافیکی و زیست محیطی است. این ارزیابی در حالت چراغهای هماهنگ و منفرد نیز انجام شده است. متغیرهای ترافیکی شامل طول صف، زمان تأخیر، زمان توقف، زمان سفر، سرعت متوسط و متغیرهای زیست محیطی شامل مصرف سوخت، آلودگی هوا ناشی از گازهای کربن منواکسید، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن و آلودگی صوتی هستند. مطالعه با انتخاب سه چهار راه و دو سه راه در شهر یزد و برداشت­های میدانی نرخ تردد، زمان سفر، آلودگی هوا و صدا و شبیه سازی در نرم افزار AIMSUN  ومقایسه­ای بین سیستم کنترل ثابت، هوشمند و هماهنگ صورت گرفت. نتایج نشان داد در کنترل منفرد هوشمند، تمام متغیرها بهبود قابل توجهی نسبت به کنترل منفرد ثابت داشته وکنترل ثابت هماهنگ، بهتر از ثابت مجزا است؛ در حالی که کنترل مجزای هوشمند از هر دو مورد ذکر شده، عملکرد ترافیکی و زیست محیطی بهتری داشته است.همچنین  بیشترین تاثیر روی طول صف و زمان توقف بوده که بیشتر از سایر متغیرها توسط ادارک راننده­گان قابل اندازه­گیری است. بنابراین می­توان با استفاده از چراغ­های راهنمایی هوشمند BITSو هماهنگ­سازی تقاطع­های یا به عبارتی کاربرد موج سبز در تقاطع­های نزدیک به هم، از به هدر رفتن وقت و سرمایه­های ملّی جلوگیری کرد. نتیجه عملی­تر آن کاهش آلودگی هوا،  صدا و تأخیر وسایل نقلیه پشت چراغ­های راهنمایی است.

کلیدواژه‌ها


- ابوالحسن پور، ام. (1387)، "بررسی تأثیر به کارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند در روان­سازی ترافیک شهر اصفهان"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال سوم، شماره8.
 
-پاشایی هولاسو، ا. و نارنجی، م. (1397)، "ارایه مدل تاثیرگذاری سیستم حمل‌و‌نقل بر توسعه پایدار با استفاده از رویکرد دیمتل فازی"، مجله علمی ترویجی جاده، زیر چاپ.
 
- پورمعلم، ن.، رضاپور، م.ا. و امیرمستوفیان، م.، (۱۳۸۷)، "بررسی عملکرد تقاطع­ها با بکارگیری سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) از دیدگاه مصرف سوخت و انرژی"، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک.
 
- حاجی حسینلو، م. و عظیمی، س. س.، (1387)، "مقایسه عملکرد چراغ های هوشمند و ثابت کنترل ترافیک در ایجاد تأخیر و آلایندگی در تقاطع های شهر تهران"، چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران.
 
- حاجی حسینلو، م. قائمی، س. ع.، (1392)، "ارزیابی اثر زمان‌بندی هوشمند تقاطع‌ها بر جریان ترافیک و آلودگی هوای شبکه‌های ترافیکی درون شهری"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، دوره هشتم، شماره 29، ص. 1تا 14.
 
- دانشگاه صنعتی شریف، (1393)، "ضرایب انتشار آلایندگی اگزوز در حالت گرم برای خودروهای بنزین سوز ساخت داخل با استاندارد آلایندگی یورو2، هسته پژوهشی سوخت، احتراق و آلایندگی.
 
-رحیمی، ا.م. و طاهری، س. (1397)، بررسی اثرات هماهنگ‌ سازی زمانبندی تقاطع­های چراغدار به روش عرض باند ‌عبوری (مطالعه موردی: شهر قزوین)، فصلنامه مهندسی حمل و نقل، دوره 10، شماره 2، ص. 231-213.
 
-عبدلی، ب.، میرحسنی، س.ع. و هوشمند، ف.، (1397)، "مسأله مسیریابی وسایل نقلیه سبز و کاهش انتشار آلودگی"، پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 15، شماره 1، ص. 215-239.
 
-مختارانی، ن.، زاهد، ف. و پرتانی، ص.، (1392)، "تعیین الگوی ممیزی زیست محیطی راه­های کشور"، فصلنامه مهندسی حمل و نقل، دوره 4، شماره 3، ص. 262-247.
 
- ﻣﻌﺎوﻧﺖ اﻣﻮر ﺑﺮق و انرژی (1390)، ﺗﺮازﻧﺎﻣﻪ اﻧﺮژی ﺳﺎل1390، دﻓﺘﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﻛﻼن ﺑﺮق و اﻧﺮژی، وزارت ﻧﻴﺮو، ﺗﻬﺮان.
 
- معاونت مطالعات و برنامه ریزی، (1391)، "ارایه دستورالعمل نحوه شبیه سازی، کالیبراسیون و اعتبارسنجی نرم افزار Aimsun"، تدوین: معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
 
- De Coensel, B., Can, A., Degraeuwe, B., De Vlieger, I. and Botteldooren, D., (2012), Effects of traffic signal coordination on noise and air pollutant emissions, Environmental Modelling & Software, Vol. 35, PP. 74-83.
 
-­Gastadli, M., Meneguzzer, C., Rossi, R., Lucia, L. D. and Gecchele, G., (2014), Evaluation of air pollution impacts of a signal control to roundabout conversion using microsimulation, Transportation Research Procedia, Vol. 3, PP. 1031-1040.
 
-­Jansuwan, S. and Narupiti, S., (2005), Assessment of area traffic control system in Bangkok by the microscopic simulation model, Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, Vol. 5, PP. 1367-1378.
 
- Madireddy, M., De Coensel, B., Can, A., Degraeuwe, B., Beusen, B., De Vlieger, I. and Botteldooren, D., (2011), Assessment of the impact of speed reduction and traffic signal coordination on vehicle emissions using an integrated approach, Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol.16, Issue 7,  pp. 504-508.
 
- Mahmoodi Nesheli, M., Chepuan, O. and Moradkhani Roshandeh, A., (2009), Optimization of Traffic Signal Coordination System on Congestion: a case study, wseas transctions on advances in engineering education, Vol. 6, pp. 203-21.
 
- Park, B. and Chen, Y., (2010), “Quantifying the Benefits of Coordinated Actuated Traffic Signal Systems: A Case Study, Virginia Transportation Research Council, Department of Civil & Environmental Engineering University of Virginia, Final  Report, VTRC 11-CR2.
 
- Skabardonis, A., (2001), ITS Benefits: The Case of Traffic Signal Control Systems, In Transportation Research Board, 80th Annual Meeting, Washington, D.C.
 
- Transport Simulation Systems (TTS), (2014), Micro simulator and Meso simulator in Aimsun V8-Users Manual.
 
- Unal, A., Rouphail, N. M. and Fery, H. C., (2003), “Effect of Arterial Signalization and Level of Service on Measured Vehicle Emissions”, In 82th Annual Meeting of the Transportation Research Board, TRB Paper # 03-2884.
 
- Zhang, Y., Chen, X., Zhang, X., Song, G., Hao, Y., and Yu, L., (2009), “Assessing Effect of Traffic Signal Control Strategies on Vehicle Emissions,  Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology”, Vol. 9, Issue 1, pp.150-155.