تأثیر خودروهای خودران و هوشمند بر ایمنی جریان ترافیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد‌، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/road.2021.138099

چکیده

خودروهای متصل و خودران با مزایای پیش‌بینی شده از جمله ایمنی جاده‌ای بهتر، در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند. حال، قبل از اینکه چگونگی ترکیب تکنولوژی خودروهای متصل و خودران در سیستم حمل‌ونقل اهمیت یابد، متخصصان باید ویژگی‌های این فناوری و مزایا و معایب آن را درک کنند. در این راستا، مطالعات مختلفی در سال‌های اخیر به بررسی جنبه‌های مختلف خودروهای متصل و چگونگی تأثیر آن بر سیستم حمل‌ونقل شهری در دهه آینده با هدف آماده کردن مدیران حمل‌ونقل و مسئولان پرداخته‌اند. انتظار می‌رود که خودروهای متصل و خودران راحتی و ایمنی بیشتری را به ازای قیمت‌های پایین‌تر در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهند و در عین حال ظرفیت جاده‌ها را افزایش و شلوغی شبکه را کاهش دهند. در این مطالعه که با مرور پژوهش‌های اخیر در این زمینه به بررسی مزایا، معایب، موارد آزمایش‌شده و آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت وسایل نقلیه متصل و خودران پرداخته شده و تأکید بر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تکنولوژی یعنی تأثیر این وسایل نقلیه بر ایمنی است. ممکن است ادعای مربوط به مزایای ایمنی وسایل نقلیه خودران بسیار اغراق‌آمیز باشد و کاهش یا حتی حذف خطاهای راننده الزاماً باعث حذف خطاهای وسایل نقلیه، جاده، عوامل محیطی یا سایر کاربران جاده‌ای در تصادفات نباشد؛ ولی باید توجه داشت که آزمایش‌ها نشان می‌دهد در حدود 90 درصد از تصادفات رانندگی به علت خطاهای انسانی رخ می‌دهد و وسایل نقلیه خودران با حذف انسان از چرخه رانندگی، میزان بروز تصادفات را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


-Byshov, N., Simdiankin, A., & Uspensky, I., (2017), “Method of Traffic Safety Enhancement with Use of RFID Technologies and its Implementation”, Transportation Research Procedia, 20, pp.107-111.
-Dingus, T.A., Guo, F., Lee, S., Antin, J.F., Perez, M., Buchanan-King, M., Hankey, J., (2016), “Driver crash risk factors and prevalence evaluation using naturalistic driving data”, Proc. Natl. Acad. Sci. 113, pp.2636–2641. http://dx.doi.org/10.1073/pnas. 1513271113.
-Fagnant, Daniel J., Kockelman, Kara, (2015), “Preparing a nation for autonomous vehicles: opportunities, barriers and policy recommendations”, Transport. Res. Part A: Policy Pract. 77, pp.167–181. http://dx.doi.org/10.1016/j.tra.2015.04.003. July as of March 3.
-Gomes, Lee, (2014), “Hidden Obstacles for Google’s Self-Driving Cars: Impressive Progress Hides Major Limitations of Google’s Quest for Automated Driving”, Massachusetts Institute of Technology. As of March 3, 2016 https://www.technologyreview.com/s/530276/hidden-obstacles-for- googles-selfdrivingcars/.
-Huff, K.H., Matute, J., Garcia, A., et al., (2015), “Transit applications of vehicle-to-vehicle and vehicle-to-infrastructure technology”, In: Proceedings of TRB 94th Annual Meeting, Washington DC.
-Jeong, E., Oh, C., Lee, G., & Cho, H., (2014), “Safety impacts of intervehicle warning information systems for moving hazards in connected vehicle environments”, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (2424), pp.11-19.
 
 
 
 
-Jeong, E., Oh, C., & Lee, S., (2017),
“Is vehicle automation enough to prevent crashes? Role of traffic operations in automated driving environments for traffic safety”, Accident Analysis & Prevention, 104, pp.115-124.
-Kalra, N. and Paddock, S.M., (2016), “Driving to safety: How many miles of driving would it take to demonstrate autonomous vehicle reliability?” Transportation Research Part A: Policy and Practice, 94, pp.182-193.
-Outay, F., Kamoun, F., Yasar, A., Shakshuki, E., & El-Amine, S., (2017), “ConVeh: Driving Safely into a Connected Future”, Procedia Computer Science, 113, pp.460-465.
-SecretLock (2016), “Why do we use RFID technologies for the control of Atlant secret locks?” [Pochemu my primenyaem RFID tekhnologii dlya upravleniya zamkom-nevidimkoi "Atlant"?]. Available at: http://secretlock.ru/primenenie-rfid-tekhnologii/ (viewed on 17.08.2016) (in Russian).
-Schoettle, B., Sivak, M., (2015), “A preliminary analysis of real-world crashes involving self-driving vehicles”, The University of Michigan, Transportation Research Institute, Ann Arbor, Michigan.
-Wang, Y.S., Ma, W.J., Yin, W., et al., (2014), “Implementation and testing of cooperative bus priority system in connected vehicle environment: case study in Taicang City”, China.
-Yang, H., Wang, Z., & Xie, K., (2017), “Impact of connected vehicles on mitigating secondary crash risk. International Journal of Transportation Science and Technology”, 6(3), pp.196-207.